I 1992 opdagede jeg, at man selv kan lave cremer og anden kosmetik - og at det er sjovt, nemt og billigt.
Efterhånden fik jeg lyst til at eksperimentere i stedet for bare at følge andres opskrifter, men jeg manglede viden om hvordan jeg selv kunne "bygge" en opskrift fra bunden.
Denne blog indeholder en lettilgængelig sammenfatning af den viden man behøver for selv at udforme kosmetikopskrifter.
Bloggen indeholder skabeloner til opskrifter på de mest almindelige kosmetiske produkter. Skabelonerne er udformet så det er let at tilsætte de vitaminer, urteudtræk eller andet man ønsker.
Jeg har også lavet en oversigt over hvilken mængde emulgatorer, der skal indgå i en creme eller lotion for at den kan hænge sammen. Oversigten gør det meget nemt at bygge en opskrift på creme eller lotion helt fra bunden.



Mf-fedt

Mf-fedt

MF fedt er et derivat fremstillet på basis af stearinsyre, der er behandlet med mælkesyre. MF fedt kan derfor ikke rigtig kaldes et naturligt produkt, men er heller ikke fremstillet på basis af uorganiske forbindelser, som en del peg-baserede emulgatorer er.

MF fedt kan også hedde; natriumstearoyllaktylat, natriunstearoyl-2-laktylat, sodium stearoyl lactylate, sodium stearoyl-2-lactylate, sodium-2-stearoyllactate, sodim 2-stearoyllactylate.

Inci; Sodium stearoyl lactylate

Skal blandes i den vandet i cremer, lotions mv.